Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

„Kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”

Wszystko o kaszy

Dlaczego warto jeść kaszę

Dlaczego warto jeść kaszę?

Kasze to fundament zdrowej, zbilansowanej diety. Wraz z pozostałymi produktami zbożowymi stanowią podstawę piramidy żywieniowej, zgodnie z którą codziennie powinniśmy zjadać 6 porcji produktów zbożowych.
Choć wydawałoby się, że tradycyjna kuchnia polska słynie z ziemniaków, w rzeczywistości to kasza była podstawą kuchni staropolskiej i gościła na stołach nawet częściej niż chleb. Dopiero potem, w XVII wieku, zaczęła być powoli wypierana przez ziemniaki. Obecnie zaczynamy wracać do korzeni, dzięki czemu kasza staje się modnym, inspirującym i co najważniejsze – zdrowym składnikiem potraw.

Czym jest kasza?

Kasza to nasiona zbóż, które są oczyszczone z niejadalnych części ziarna. W zależności od rodzaju zboża, z którego ją pozyskujemy, dzielimy kasze na: jęczmienne, gryczane, owsiane, pszenne, z prosa, kukurydziane oraz ryż.

W zależności od stopnia rozdrobnienia, są to: krupa (całe ziarno pozbawione łuski i czasami polerowane), kasze łamane (całe pozbawione łuski ziarno podzielone na mniejsze części) i drobne (powstają w wyniku polerowania wcześniej połamanych ziaren).

5 powodów dla których warto jeść kaszę:

01.

Ze względu na jej wartości odżywcze

Właściwości zdrowotne kaszy wynikają z tego, że jest to produkt z pełnego ziarna. Oznacza to, że ziarno przeznaczone do jej produkcji nie jest oczyszczane ze swojej zewnętrznej warstwy, czyli łuski (co ma miejsce podczas produkcji mąki). Obłuskiwanie polega jedynie na usuwaniu niejadalnych części, czyli plewek kwiatowych i okrywy owocowo-nasiennej. Najcenniejsze części pod względem wartości odżywczych, czyli łuska i zarodek, pozostają nienaruszone.

02.

Ze względu na jej wartości odżywcze

Właściwości zdrowotne kaszy wynikają z tego, że jest to produkt z pełnego ziarna. Oznacza to, że ziarno przeznaczone do jej produkcji nie jest oczyszczane ze swojej zewnętrznej warstwy, czyli łuski (co ma miejsce podczas produkcji mąki). Obłuskiwanie polega jedynie na usuwaniu niejadalnych części, czyli plewek kwiatowych i okrywy owocowo-nasiennej. Najcenniejsze części pod względem wartości odżywczych, czyli łuska i zarodek, pozostają nienaruszone.

03.

Dostarcza wielu cennych składników mineralnych i witamin

Kasze są dobrym źródłem magnezu, cynku, żelaza, potasu i witamin z grupy B. Dzięki wysokiej zawartości tych składników, wprowadzanie kaszy do jadłospisu może zapobiegać pogorszeniu koncentracji, łamliwości włosów i paznokci, rozdrażnieniu, bezsenności, bolesnym skurczom mięśni, kołataniu serca, łuszczeniu się naskórka, a nawet niepłodności.

04.

Jest naturalnym, nieprzetworzonym produktem spożywczym

Zastosowane procesy technologiczne, stanowiące tylko niezbędne minimum (zbiór i oczyszczanie z części niejadalnych), sprawiają, że nie znajdziemy w kaszy żadnych sztucznych substancji konserwujących czy poprawiających smak. W przeciwieństwie do produktów przetworzonych, praktycznie nie zawiera sodu, którego nadmierne spożycie prowadzi do nadciśnienia tętniczego i obrzęków.

05.

Jest łatwa do przygotowania i ma przystępną cenę

Nie trzeba jej obierać, wystarczy wrzucić ją do garnka, zalać wodą i gotować – gryczana czy kukurydziana potrzebuje zaledwie 20 minut. Kasza nie wymaga również specjalnych warunków przechowywania – wystarczy ustawić ją w suchym miejscu lub szczelnie zamkniętym pojemniku. Dzięki bardzo niskiej zawartości wody, produkt ten ma długi okres przydatności do spożycia (bez zastosowania substancji konserwujących). Dodatkowym atutem kaszy jest jej niska cena. Na jej bazie można przygotować zdrowe dania na każdą kieszeń.

Regularne spożywanie kasz z pełnego ziarna może chronić nas przed:

N
nadwagą i otyłością
N
zaparciami
N

hemoroidami

N
polipami i nowotworami jelita grubego
N
nowotworami piersi
N
kamicą pęcherzyka żółciowego
N
podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi
N
miażdżycą i udarami
N
cukrzycą typu II