„Kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”

Porady dla mamy i taty

Porady dla mamy i taty

Kilka sposobów na zachęcenie dziecka do jedzenia kaszy:

 

  • Pamiętaj, aby pierwsze porcje podawane Twojemu maluchowi były małe

    Jeśli dziecko odmówi, nie należy go zmuszać, stosować nakazów czy przekupywać. Jednocześnie nie można się zniechęcać, Warto podjąć kilka prób, za każdym razem zmieniając nieco formę podania – raz z mięsem, a raz na słodko.

  • Staraj się, aby kasza była atrakcyjnie podana

    Warto ozdobić ją kolorowymi warzywami czy owocami, ułożyć w fantazyjne kształty lub postaci z bajek.

  • Większość dzieci szaleje za słodyczami, spróbuj więc podać kaszę w formie deseru lub słodkiego śniadania

    Do tego celu idealnie nadaje się m.in. kasza manna czy kukurydziana. Jeśli jest to danie śniadaniowe, wystarczy ugotować kaszę na mleku, a następnie zmiksować truskawki lub udusić jabłko, posłodzić i tak przygotowanymi owocami polać ugotowaną kaszkę. Całość warto ozdobić kawałkami owoców i jogurtem lub serkiem homogenizowanym. Jeśli jest to deser, kaszę można ugotować na soku owocowym, dodać posiekane orzechy i ozdobić świeżymi owocami.

  • Dzieci naśladują rodziców – także przy stole

    Najlepszą zachętą dla maluszka będzie więc… włączenie kaszy do jadłospisu całej rodziny i wspólne jedzenie posiłków.

  • Wspólne gotowanie

    Spróbuj przygotować posiłek z dzieckiem. Wspólne gotowanie może zachęcić go do zjedzenia Waszego dzieła.

  • Możliwość wyboru

    Daj dziecku możliwość wyboru. Pokaż mu kilka rodzajów kaszy i do każdego postaraj się opowiedzieć krótką historię, wplątując w nią ulubione postaci z bajek. Na dzieciach może zrobić wrażenie fakt, że Świnka Peppa codziennie na śniadanie jadła kaszkę mannę, a Pociąg Tomek ma tyle sił, bo na obiad je kaszę gryczaną! Gdy zaprezentujesz maluchowi wszystkie kasze, zapytaj, która mu się najbardziej podoba i z której wspólnie z Tobą chce przygotować posiłek.

  • Wspólne zakupy

    Wybierz się z maluchem do sklepu. Powiedz, że idziecie teraz na zakupy, żeby wybrał sobie (sam) najładniejszą miseczkę oraz łyżeczkę lub widelczyk, które będą służyły tylko do jedzenia specjalnie przygotowanej kaszy.

  • Nie zmuszaj do jedzenia

    Nigdy nie proponuj jedzenia kaszy, gdy dziecko jest najedzone. Pilnuj regularności posiłków i unikaj przekąsek oraz słodkich napojów między jedzeniem.

 

 

***

 

Kasza na drugie śniadanie do szkoły


 

 

Kasze to produkty zbożowe w swojej najprostszej i jednocześnie najzdrowszej postaci. To naturalne i nieprzetworzone ziarna, obfitujące w składniki odżywcze oraz pozbawione substancji dodatkowych. Powinny być włączone do codziennego jadłospisu dzieci - idealnie sprawdzą się np. w formie drugiego śniadania.

 

  • Paliwo dla mózgu


Szkolna przekąska z kaszą to przede wszystkim zdrowa dawka węglowodanów złożonych. Dla ucznia już jeden mały posiłek z kaszą to zastrzyk energii, który wystarczy na ok. 3 najbliższe lekcje. Glukoza z trawienia kaszy w przeciwieństwie do słodyczy (źródła cukrów prostych) uwalniana jest powoli, dzięki czemu nie dochodzi do nagłego wzrostu, a potem drastycznego spadku stężenie cukru we krwi, co objawiałoby się najpierw nadmiernym pobudzeniem, a potem nagłym spadkiem sił, dekoncentracją, pogorszeniem nastroju i sennością. Węglowodany złożone obecne w kaszy gwarantują pracę mózgu na najwyższym poziomie, a więc lepszą pamięć, koncentrację, sprawne przyswajanie wiedzy, ale także stabilny nastrój oraz wpływają na zmniejszenie łaknienia na słodycze.

 

  • Dotlenienie

 

Umysł dziecka do prawidłowej pracy potrzebuje stałego dostępu do odpowiedniej ilości tlenu. Jego braki wywołują zmęczenie i senność. Do transportu tlenu wewnątrz organizmu potrzebne jest żelazo – pierwiastek, który jest składnikiem hemoglobiny rozprowadzającej tlen po organizmie oraz wchodzi w skład enzymów odpowiedzialnych za oddychanie komórkowe. Nieocenionym źródłem żelaza będzie kasza jaglana czy owsianej. Ich 100 g porcja dostarcza tyle samo żelaza co 150 g polędwicy wołowej i ponad 3 razy więcej niż taka sama porcja mięsa wieprzowego. Wchłanianie tego pierwiastka ze źródeł roślinnych możemy poprawić poprzez m.in. dodanie do posiłku świeżych warzyw czy owoców bogatych w wit. C i foliany.

 

 

  • Odporność

 

Aby wzmocnić odporność swojego dziecka, warto sięgnąć po kaszę gryczaną, owsianą czy jaglaną, które zawierają dużo cynku. Pierwiastek ten uczestniczy w produkcji komórek odpornościowych, a także działa jak antyoksydant, dodatkowo chroni przed infekcjami oraz skraca ich przebieg. 100 g porcja wspomnianych kasz pokrywa niemal połowę dziennego zapotrzebowania 13-letniej dziewczynki i 30% dziennego zapotrzebowania u chłopca w tym samym wieku.

 

 

 

 

 

Autor: mgr Katarzyna Foszner